"Nachtspiel" (1990)

vib., mar., pno., vl., vcl./ Dur. ca. 6. min.
Uropført, Ny Carlsberg Glyptotek, 8/4/90
af
Gert Sørensen, Tom Nybye, Anne-Marie Fjord Abildskov, Mette Brandt Jensen og Signe Ehlers/

 EWH

Værkfortegnelse | Anmeldelser | Programnote | In English

Anmeldelser

  • Jan Jacoby Politiken 29/04/90 NUMUS

    To unge lyrikere tiltrak sig op mærksomhed. Svend Hvidtfelt Nielsen har i guitarsoloen Like Dreams og navnlig i den ganske korte, koloristisk personlige kvintet Nachtspiel fundet frem til en stemningsfortættet koncentration i formuleringen der kunne blive springbrædt til en fastere opbygning og et mere energisk og viljespræget udtryk. Med en umiddelbarhed som få blot lidt ældre komponister under sig, vover og formår han at bygge på en udtryksfuldt sangbar melodik, dog delvis opbrudt og stærkt integreret i satshelheden.

  • Steen Chr. Steensen Berlingske Tidende 28/11/91 DEBUTKONCERT

    Svend Hvidtfelt Nielsen lader det musikalske materiale forløbe side om side med stilheden og forsvinde i stilheden. Det skaber en tyst verden, som lykkeligvis afbrydes af heftigere, mere koncentrerede passager.

Tilbage


Programnote

    "Nachtspiel blev oprindeligt skrevet til de musikere, der sammen med mig i 1990 skulle modtage Hafnias rejselegat. Filosofien var naturligvis, at jeg dermed på en naturlig måde blev repræsenteret ved overrækkelsesaftenens koncert. Det lod sig imidlertid ikke gøre, og andre trådte til ved denne lidt senere uropførelse.
    Titlen antyder dels stykkets nocturne-karakter, dels dets materiale. Udover at være et stykke nattemusik er det også et efterspil (nach-spiel) til dobbeltkoncerten Lovesong, som stykkets tonemateriale er hentet fra.
    SHN 2008

    Tilbage


"Nachtspiel" (1990)

vib., mar., pno., vl., vcl./ Dur. ca. 6. min.
Premiered 8/4/90 by Gert Sørensen, Tom Nybye, Anne-Marie Fjord Abildskov, Mette Brandt Jensen and Signe Ehlers/

EWH

Catalogue of Works | Programnote

Programnote

    The title refers to the german nachspiel as well as the image of a nocturne ("nacht-spiel", night play). Mainly because the piece is rather short, as if itīs a comment on something else. And as itīs material is derived from the doubleconcerto "Lovesong" it could very well be heard is the concertos last remark. But also the music is hovering of magic and nightly wonders. Itīs like sitting in a forrest near the lake when darkness falls.
    SHN 2008

Back


 Svend Hvidtfelt Nielsen