| |
| | |
|
"Movements" (1999)
fl, ob, cl, bsn/ 2 hn/ timp/ arpa/ pno/ vl1, vl2, vla, vlc/ Dur. 17’00 Uropført af Athelas Sinfonietta Copenhagen ledet af Jean Thorell 20/04/99 under NUMUS EWH
Værkfortegnelse | Programnote | In English
| | | |
| |
Movements - in four movements
Skrevet til et aldrig realiseret filmisk projekt under Kassandra Wellendorf med arbejdstitlen: "Bevægelser". Filmen skulle være en udbygning af vores samarbejde omkring "Landskaber", hvori Movements tredje sats, "Impromptu", indgår som musik til én af scenerne.
I. (Tempo) Fiery II. (Chaconne) Calm, gently flowing III Impromptu, Calm IV: Finale (Scherzo) As fast as possible
Tilbage
Programnote
De fire satser i "Movements" er oprindeligt tænkt til at skulle illustrere fire typer bevægelser. Tredje sats er vand, første sats vidstnok støv, og de øvrige satser? Jeg husker det ikke længere. Jeg tror "sne" indgik. Måske var det anden sats, og sidste sats kunne være blæst. Hvis det overhovedet var en del af konceptet. Min tilgang til arbejdet var meget teknisk. Jeg var på det tidspunkt meget optaget af samtidige styrede ritardandi og accellerandi. Disse udforskes på forskellig vis i de to første satser. Derudover genoptog jeg den meget rigide brug (eller sagt positivt: Den konsekvent gennemførte brug) af gyldne proportioner, som jeg havde brugt i "Through the Darklands". Dette resulterer her i en hæftigt dansende scherzo. SHN 2008
Tilbage
| | |
|
"Movements" (1999)
fl, ob, cl, bsn/ 2 hn/ timp/ arpa/ pno/ vl1, vl2, vla, vlc/ Dur. 17’00 Premiered by Athelas Sinfonietta Copenhagen conducted by Jean Thorell 20/04/99 during NUMUS EWH
Catalogue of Works | Programnote
| | | |
| |
Movements - in four movements
I. (Tempo) Fiery II. (Chaconne) Calm, gently flowing III Impromptu, Calm IV: Finale (Scherzo) As fast as possible
Originally conceived as music for a movie by Kassandra Wellendorf about movements (dust, snow, water, storm)
Programnote
Originally conceived as music for a film about, well, movements, the idea of moving is central to the work. In the first two movements it is simultanious rallentandi and accellerandi that is explored. The third movement was originally written to - and used in - another project of Kassandra Wellendorf - Landscapes, where it accompagnied watermovements. The last movement is using golden rythms as fundamental proportions. They control the overall form and every single little rythmical cell. Just the same rythmical technique that is used in "Through the Darklands" SHN 2008
Back
|
| |