"Movements" (1999)

fl, ob, cl, bsn/ 2 hn/ timp/ arpa/ pno/ vl1, vl2, vla, vlc/  Dur. 17’00
Uropført af Athelas Sinfonietta Copenhagen ledet af Jean Thorell 20/04/99 under NUMUS

EWH

Værkfortegnelse | Programnote | In English

Movements - in four movements

Skrevet til et aldrig realiseret filmisk projekt under Kassandra Wellendorf med arbejdstitlen: "Bevægelser". Filmen skulle være en udbygning af vores samarbejde omkring "Landskaber", hvori Movements tredje sats, "Impromptu", indgår som musik til én af scenerne.

I. (Tempo) Fiery
II. (Chaconne) Calm, gently flowing
III Impromptu, Calm
IV: Finale (Scherzo) As fast as possible

Tilbage


Programnote

    De fire satser i "Movements" er oprindeligt tænkt til at skulle illustrere fire typer bevægelser. Tredje sats er vand, første sats vidstnok støv, og de øvrige satser? Jeg husker det ikke længere. Jeg tror "sne" indgik. Måske var det anden sats, og sidste sats kunne være blæst. Hvis det overhovedet var en del af konceptet.
    Min tilgang til arbejdet var meget teknisk. Jeg var på det tidspunkt meget optaget af samtidige styrede ritardandi og accellerandi. Disse udforskes på forskellig vis i de to første satser. Derudover genoptog jeg den meget rigide brug (eller sagt positivt: Den konsekvent gennemførte brug) af gyldne proportioner, som jeg havde brugt i "Through the Darklands". Dette resulterer her i en hæftigt dansende scherzo.
    SHN 2008

Tilbage


"Movements" (1999)

fl, ob, cl, bsn/ 2 hn/ timp/ arpa/ pno/ vl1, vl2, vla, vlc/  Dur. 17’00
Premiered by Athelas Sinfonietta Copenhagen conducted by Jean Thorell 20/04/99 during NUMUS

EWH

Catalogue of Works | Programnote

Movements - in four movements

I. (Tempo) Fiery
II. (Chaconne) Calm, gently flowing
III Impromptu, Calm
IV: Finale (Scherzo) As fast as possible

Originally conceived as music for a movie by Kassandra Wellendorf about movements (dust, snow, water, storm)

Programnote

    Originally conceived as music for a film about, well, movements, the idea of moving is central to the work. In the first two movements it is simultanious rallentandi and accellerandi that is explored. The third movement was originally written to - and used in - another project of Kassandra Wellendorf - Landscapes, where it accompagnied watermovements. The last movement is using golden rythms as fundamental proportions. They control the overall form and every single little rythmical cell. Just the same rythmical technique that is used in "Through the Darklands"
    SHN 2008

Back


 Svend Hvidtfelt Nielsen