| |
| | |
|
"Through the Darklands"(1995-96)
mezzosop, cl, perc, pno, vla, cb/ Dur. ca. 15 min./ Skrevet til og uropført af FIGURA ENSEMBLE 18/04/96 EWH | DACAPO 8.224143
Værkfortegnelse | Diskografi | Anmeldelser | Programnote | Sound | In English
| | | |
| |
Diskografi
Indspillet på: Figura …to arrive where we started…(DACAPO 8.224143)
Klik på sound for at høre sample fra indledning og fra midterdelen frem mod sangens indtræden.
Tilbage
Anmeldelse
- Klaus Lynbech Århus Stiftstidende 05/05/96
NUMUS 1996
Til sidst Svend Hvidtfelt Nielsens "Through the Darklands" fra i år. Et mere udadvendt værk, der dog var et frisk pust ovenpå de to foregående værker. Endnu en gang viste ensemblet sig at være i topklasse. Spændingen blev holdt, så man ikke kunne andet end at overgive sig til musikken.
Tilbage
Programnote
På det tekniske plan er "Through the Darklands" gennemsyret af et ganske bestemt proportionsforhold, nemlig det gyldne snit. Så godt som alle melodilinjers enkelttoner forholder sig i tid gyldent til den foregående og efterfølgende tone. Disse proportioner summerer sig opad, således at også formindsnittene er gyldne. Endda i store træk således, at formdelene bliver længere og længere i gyldne proportioner. Omsat til tal: 21 - 34 - 55 - 89 - 144 etc. sekstendedele lange.
På det udtryksmæssige plan er der - som ofte før og siden i min musik - tale om et voldsomt udbrud, der gradvis tager af. I denne musik har jeg under kompositionen haft oplevelsen af en rejse. En rejse ind i en dyb grotte, hvor der inderst inde var en forunderlig hemmelighed. Musikalsk er denne hemmelighed mezzosopranen, der kun optræder ganske kort. Sikkert lige omkring hele værkets gyldne snit. Herefter er det så om at finde vejen hjem....
SHN 2008
Tilbage
| | |
|
"Through the Darklands"(1995-96)
mezzosop, cl, perc, pno, vla, cb/ Dur. ca. 15 min. Written for and premiered by FIGURA ENSEMBLE 18/04/96 EWH | DACAPO 8.224143
Catalogue of Works | Discografi | Programnote | Sound
| | | |
| |
Discografi
Recorded on: Figura …to arrive where we started…(DACAPO 8.224143)
Toggle sound to hear samples from the start of the piece, and from the part leading up to the entrance of the voice.
Programnote
On the technical level the rythms and the formal disposition of "Through the Darklands"are based on the golden section. That is every note relates in golden proportions to the note beside it. - Or almost every note. At some levels polyruthmic structures on the surface change this impression. As a musical experience the is however more like a journey. A journey to this mistical place, deep inside the earth, where suddenly the human voice appears in the ensemble.
The work is written for the Danish ensemble "FIGURA", who also premiered it, and later recorded it (see record-number on top of the page). On receiveing this new piece the singer in this ensemble, Helene Gjerris, felt a little disturbed. She wondered wether these very few bars of song was a kind of mockery on my behalf.
I assured her that it was not. On the contrary, the less she sang, the more important her appearance became. I said. And I meant it.
SHN 2008
Back
|
| |