| |
| | |
|
"White Light" (1994)
Værkfortegnelse | Diskografi | Programnote | Sound | In English
| | | |
| |
Diskografi
Indspillet på: Svend Hvidtfelt Nielsen/ Danish Chamber Players: "Into the Black" (DACAPO 8.224079) og
the pearls before swine experience (CAPRICE CAP 21587)
Klik på sound for at høre det første minuts tid fra sidstnævnte indspilning.
Tilbage
Programnote
"White Light" er en musik, der udforsker instrumenternes høje leje i en ekstremt aggresiv musik. Titlen henviser til dette, samtidig med referencen til Lou Reed-klassikeren "White Light/White Heat". Værket er skrevet på en bestilling fra "perler for svin", som skulle have noget musik, der kunne gøre sig i et café-miljø med evt. snakkende gæster. Deraf det lidt koncentrerede lydniveau. Udover den indlysende registermæssige del af værket, er der også en formal "elipse-form" som har optaget mig meget sidenhen. De forskellige instrumenter skifter mellem et begrænset antal figurer, som de deler med hinanden, men således at de spilles på skift, som har hvert instrument sin særligt sammensatte melodilinje, der bringer elementerne i en helt speciel rækkefølge. Herved er der samtidig med en masse bevægelse en slags formal stilstand, eller gentagen skæv kommen tilbage til det samme på en ny måde. Sådan har jeg i hvert fald tænkt det. SHN 2008
Tilbage
| | |
|
"White Light" (1994)
Catalogue of Works | Discografi | Programnote | Sound
| | | |
| |
Discografi
Recording: Svend Hvidtfelt Nielsen/ Danish Chamber Players: "Into the Black" (DACAPO 8.224079) and
the pearls before swine experience (CAPRICE CAP 21587)
Toggle sound to hear the first minutes of music of the latter recording.
Programnote
"White Ligth" explores the top of the instruments in a fiercefull music. In commissioning the work, the pearls before swine experience explified that the music shuoldn't be too long and it should be capable of working in concertplaces with drinking and talking. Hence the loud dynamic and relatively unified, onesided sound. Inside this sound, however, there is life. Small themes walk from instrument to instrument creating a form with constant change and constant stability: Nothing changes - Everything changes, to use a quotation made a decade later. The title is in this (white) light obvious. And of course it also relates to the ancient Lou Reed-classic. White Light/White Heat. SHN 2008
Back
|
| |