"In der Abendstille" (1996)

fl, ob, bsn, cemb./ Dur. ca. 13 min. Skrevet til og uropført af Auris 30/11/97  EWH

Værkfortegnelse | Programnote | Sound | In English

Tilbage


Programnote

    De to første satser er en genoptagelse af tænkemåden fra "Serenade". Små krystaller af forskellige samtidige melodilinjer præsenteres afbrudt af pauser indtil et længere forløb slår igennem. Andensatsen præsenterer et fremaddrivende cembalo med lange blæsertoner henover sig. I tredjesats sker noget nyt i min produktion. Satsen er en Kanon. En proportionskanon. En proportionskanon i gyldne proportioner med gyldent stadig hurtigere indsatser. Og indsatserne er i hver deres toneart. Dette er en satstype der har fascineret mig og som jeg har genoptaget i symfonien "A Sense of Fall" og i sidste sats af min "Messe" for kor. Denne sidstesats genbruges også i "Rørmotetter".
    SHN 2008

Tilbage


"In der Abendstille" (1996)

fl, ob, bsn, cemb./ Dur. ca. 13 min. Written for and premiered by Auris 30/11/97  EWH

Catalogue of Works | Programnote

Programnote

    "In der Abendstille" relates in its two first movements to "Serenade".In the first movement small fragments of complex music based on a diversity of melodic lines are interrupted by silence. Gradually the music starts flowing in longer lines. Second movement is based on a highly rythmically active cembalo. The last movement presents my first use of polytonal Canon in golden proportions. That is every rythmic movement is golden in relation to its nabours, and the tempo of every new entry of a voice is golden in relation to the former entry. Every entry gets faster. This kind of writing has appeared now and then in pieces ever since. See for example:"A Sense of Fall","Mass" and"Motets for Reeds".
    SHN 2008

Back


 Svend Hvidtfelt Nielsen