"Edens Gave" (2005-06)

Mezzo-soprano, Tenor, Bas + fl, ob, cl, bsn, 2 hn, tpt, trbn, perc, vl1, vl2, vla, vlc, cb/ Dur. ca. 110 min. 
Skrevet til og uropført af Århus Sommeropera 25/08/06/
 
SUDM

Værkfortegnelse | Anmeldelser | Synops | Score | In English

Edens Gave
Opera i to akter for kammerensemble og 6 skikkelser udført af 3 sangere (2005-06)


Libretto af komponisten over teaterstykket "Svar Udbedes - forvekslingstragedie" (senere i romanform som "Edens Gave") af Svend Åge Madsen.
Uropførelse instrueret af Niels Phil
Scenografi: Camilla Bjørnvad
Opført af Helene Gjerris, Mathias Hedegaard, Jesper Mikkelsen, og Randers Kammerorkester under ledelse af David Riddell


Synops | Yderligere Partituroplysninger | Libretto I akt | Libretto II akt

Tilbage

Jan Jacoby | Ulrik Cold | Søren H. Schauser | Jakob Levinsen | Ole Straarup | Steen Søgaard |

Anmeldelser

  • Jan Jacoby – Politiken 28/08/06

    Edens Gave

    En farce om kløvet personlighed

    [Komponistens] egen libretto er skræddersyet til hans behov; og med vid, bid og gennemartikuleret elegance er projektet lykkedes langt hinsides, hvad man kunne forvente.
    Uden at blive pastiche kan musikken langt hen ad vejen karakteriseres som neoklassisk eller endog neobarok med sirlig og delikat linearitet, gennemsigtig kompleksitet og stor frodighed i ideer og kombinationer. Den er simpelthen lækker – ikke forstået som sansepirrende klang, men som smidig, inspireret og finurligt farverig kammermusik. Men den er også underfundig, vågent snakkende, skarpt differentieret, direkte komisk og fuld af uro og spændinger. På én gang raffineret og imødekommende engagerer den umiddelbart, gør dramaet levende og lover samtidig belønning for fordybelse.
    Der er anstrøg af Kurt Weil i den robust ironiske omgang med traditionen; og de spredte regulære ariers visetone ligner, hvad Weill kaldte ’songs’. Tilløb til en ’signaturmusik’, der kan skille figurerne ud fra hinanden, som de barokpompøse ouvertureklange, der ledsager Geos entreer, er undertiden virkningsfulde, men ikke ført pedantisk igennem.
    [..] Aarhus Sommeropera har gjort et kup med denne forestilling.[…] Et gæstespil på Hofteatret i København ville være en oplagt ting”


    Tilbage

  • Ulrik Cold – Børsen 28/08/06

    Fuld fart på ”Edens gave”

    Flot dansk urpremiere på Svend Hvidtfelt Nielsens opera efter Svend Åge Madsen

    ”Hvidtfelt Nielsens musik er en anden gave til os. Elegant og gennemsigtig; organisk og glitrende af kostelige indfald. En suveræn slagtøjspiller og en bassunist med forunderlige lyde i messinget.[…] Der er fuld fart på. Især fordi Svend Åge Madsens skæve og sarkastiske univers er fanget så godt ind i komponistens egen libretto.[…] Trods den finurlige form har vi at gøre med en dybtborende, ægte opera, som sikkert mange mægtige kunstnere vil komme til at forgylde, ligesom aftenens team gør det.!


    Tilbage

  • Søren H.Schauser – Berlingske Tidende 05/09/06

    Slank på den fede måde

    Ny opera over Svend Åge Madsens tragikomiske ”Edens Gave” trækker fulde huse på Helsingør Theater.

    ”I det hele taget viser Svend Hvidtfelt Nielsen sig som en operakomponist af nationalscenisk format. ”Edens Gave” er fuld af de helt rigtige melodier. For eksempel Daniels arie ”Der lurer et rovdyr i mit bryst – jeg ved det godt, man tror det ikke”. Det er en melodi af den gode, men ikke gammeldags slags. Lige tæt på Berlioz og Bernstein, på ”Sommernætter” og ”West Side Story”, på fransk talenærhed og amerikansk musical. Men også passende langt fra.
    Eller tag den store slutterzet: Først sidder man og nyder de tre melodier. Så finder man ud af, de passer sammen – at de kan synges samtidig. Den slags bliver man helt lykkelig af.[…]

    Tilbage

  • Jakob Levinsen – Jyllandsposten 27/08/06

    Verden på skrump

    Som en sjældenhed i operagenren tager ”Edens gave” store aktuelle emner op og er morsom.

    ”I det hele taget får Svend Hvidtfelt Nielsens egen libretto imponerende godt overført to helt centrale kvaliteter i Svend Åge Madsens univers til scenebrug: den underfundige leg med ord, og måden som idéer og personer kommer til at spille sammen på
    ”Edens gave” er dermed blevet noget så sjældent som en ny dansk opera med mod til – og succes med – at sætte store aktuelle emner som videnskab, etik, menneskelig forfængelighed og amokløb i teknologi på scenen. Den er også noget så endnu mere sjældent som en ny dansk komisk opera.[…].Svend Hvidtfelt Nielsen skriver musik, der på samme tid er kompakt, raffineret og udtryksfuld.”

    Tilbage

  • Ole Straarup – Århus Stiftstidende 28/08/06

    Slanksalighedsopera

    ”Svend Hvidtfelt Nielsen, der selv står for librettoen, har skabt en både morsom, uhyggelig og tankevækkende opera, hvori spørgsmålet om personernes spaltning løses ved, at de synger i forskelligt toneleje – alt efter hvem de p.t. er. Dertil lægger komponisten i orkesterakkompagnementet en række næsten ledemotiviske træk, som mere end hjælper tilskueren på vej.”

    Tilbage

  • Steen Søgaard – JP Århus 27/08/06

    Edens Gave – og civilisationens krise

    Hvidtfelt Nielsens og Svend Åge Madsens opera ”Edens Gave” er et stærkt og vedkommende stykke musikdramatik, der giver meget at tænke over i vores aktuelle situation.

    ”Svend Hvidfelt Nielsens udtryksmættede musik er nærmest filmisk og fungerer som en tæt integreret del af dramaet, eksempelvi i forbindelse med en telefonsamtale på scenen, hvor forvrængede blæserklange i orkesteret gør det ud for personen i den anden ende af telefonledningen.”

    Tilbage


Synops

    Geo D. Eden kalder sine to søstre, Barbara og Lilaja, sine to underdirektører, Henrik og Daniel, samt hans Advokat Verner til møde på den afsidesliggende Klonø. Der er store forventninger i luften. Vil han give sit succesrige firma, der producerer vidunderslankemidlet Hedon, videre. Og til hvem?
    Men ikke alt og alle er hvad de synes at være. Er søstrene overhovedet søstre? Hvor mange er de? Hvem af underdirektørerne kan Geo stole på? - I hvert fald ikke Henrik, der allerede under Ouvertüren stjæler opskriften til Hedon, og umiddelbart efter kommer til at slå Geo ihjel. Og så må Henrik jo imitere Geo, hvis ikke de øvrige gæster, der netop nu ankommer, skal forpurre hans planer.
    Og hvad med vidunderslankemidlet, der gør at man kan spise så meget man vil uden at tage på. Har det bivirkninger?? Og hvad er konsekvensen, hvis hele verden spiser Hedon?
    Man røber vidst ikke for meget ved at sige, at alt går grueligt galt……
    SHN 2008

Tilbage


The Present of Eden
- Opera in two Acts for Chamberensemble and Six Characters performed by three Singers
2005-06

Based on a novel by Svend Åge Madsen

Catalogue of Works | Synops | Score

Synops

    Geo D.Eden calls his two sisters, Barbara and Lilaja, his two Directors, Henrik and Daniel, and his Lawyer Verner to a meeting on the remote Clone Island. All the invited has great expectations. Will Geo now give away his succesfull firm, that produces the wondermedicin "Hedon"? The medicine that allows you to eat whatever - and as much as - you want, without getting fat. And who will he pass it on to?
    But not everybody are who they seem to be. Are the sisters really sisters? And how many are they? Who of his Directors can Geo trust? Well, he certainly can´t trust Henrik, who even while the Ouvertüre is still playing steals the secret formula for Hedon. And by accident kills Geo. Who he then is forced to imitate, to avoid being caught.
    And what is actually the consequences of a wonderdrug, that allows the whole world to eat without restrictions?
    SHN 2008

Back


 Svend Hvidtfelt Nielsen