Kalender

Uropførelser 14 | Uropførelser 13 | Uropførelser 12 | Uropførelser 11 | Uropførelser 10 | Uropførelser 09 | Solo Orgel- eller Duo-koncerter (med Peter Navarro-Alonso) | Stort og småt

  • Uropførelser 2014

    • 3/4 uropfører Bjarke Mogensen og Århus Sinfonietta min accordeonkoncert I Symfonisk Sal i Musikhuset, "Ofelia Danser" og 30/10 er jeg selv solist i min orgelkoncert skrevet til Århus Symfoniorkester, som uropfører værket i deres nye sal. 18/5 er det planlagt, at Jakob Kullberg uropfører min "Suite for Cello" i Mariendal Kirke, kl.19.30.
    • Uropførelser 2013

      • 17/4 uropførte Kasper Hemmer Pihl og Joost Schelling Carmina mine "Epigrammer".
      • Uropførelser 2012

        • 18/3 uropførte Kuno Kjærbye min "Musik for Violin og Klaver" og 29/11 uropføre Carmina mine "Tre Julemotetter" i Kristianskirken.
        • Uropførelser 2011

          • 18/8 uropførtes Music for a House og 23/10 uropførtes af "Alfabet" for orgel og recitation. Koncerten er i Nathanaelskirken og organisten er Flemming Friis, som bestilte værket.
          • Uropførelser 2010

            • 24/10 uropfører Flemming Friis (ikke) mit værk "Alfabet" for orgel og recitation over digte af Inger Christensen i Nathanaelskirken.
              Koncerten gentages (ikke) 31/10 i Bagsværd Kirke. Jeg reciterer selv...
              Men det er altså udsat til 2011. Nærmere bestemt 23/10/11
            • 28/3/10, Ny Musik i Birkerød samt ved årets Suså-festival, 5/9/10: "De Profundis" - musikdramatisk værk for sanger og lydspor, skrevet til Niels Phil og Undergrunden.

            Tilbage

            Uropførelser 2009

            • Ved Wundergrundfestivalen uropfører ensemblet "Spring" mit nye værk "Slides"
            • 11/6 "Lacrymae", skrevet til Studenter-Sangforeningsen over tekst af HKH Prinsgemalen.
              Til opførelse i Danmarks Radios koncertsal i forbindelse med Prinsgemalens 70 års fødselsdag
            • Uropførelser 2008

              Tilbage


              Koncervirksomhed 2012

            • Firehændigt - og "fodigt"- Orgel! John Frandsen og jeg spiller Pelle Gudmundsen-Holmgreens "Octopus" i Farum og Mariendal Kirke, 18. og 20. november. Derudover vil jeg bl.a. spille Per Nørgårds "Mattinata" og Notturno".
            • Koncervirksomhed 2011

            • Solokoncert 13/11/11 Mariendal Kirke kl. 19.30.

              Arven fra Buxtehude

              Musik af Buxtehude (D-mol fuga), Ib Nørholm (Der Malede Spejl), Christian Barnekow (Fantasi) og Carl Nielsen (Commotio)
            • Solokoncert 23/10/11 Nathanaels Kirke kl. 16.00
              Uropførelse af Birgitte Alsteds "Urolig Nat" for orgel og recitation.
            • Navarro-Hvidtfelt 23/1/11 Mariendal Kirke kl. 19.30.

              "Ib Ib Urra!"

              - fødselsdagskoncert for Ib Nørholm. Musik af Nørholm og uropførelse af Peter Navarros "Alle vil til Himlen, men få vil jo dø.." for orgel og saxofon.
            • Koncervirksomhed 2010

            • Solokoncert 21/11/10 Apostelkirken, København, kl. 12.30: Suite No. 3 af Leif Kayser
            • Koncervirksomhed 2009

            • Navarro-Hvidtfelt 3/1/9 kl.11.30 i Sct. Nicolai kirke, Svendborg. Musik af Hvidtfelt Nielsen (mig selv), Nordentoft og Frandsen.
            • Navarro-Hvidtfelt 5/2/9 kl. 19.30 i Vor Frelser Kirke, Esbjerg. Program: Hvidtfelt Nielsen, Kayser, Nørholm, Frandsen og Nordentoft
            • Solokoncert 23/5/9 Grundtvis Kirke, København. Suite No. 3 af Leif Kayser
            • Navarro-Hvidtfelt 27/9/9 Engholm Kirke, Birkerød: Kayser, Nørholm, Rosing-Schow, Frandsen
            • Navarro-Hvidtfelt 4/10/9 Stavnsholt Kirke, Farum: Kayser, Nørholm, Rosing-Schow, Frandsen
            • Solokoncert 31/10/9 Vor Frue Kirke, København: Suite No. 3 af Leif Kayser
            • Solokoncert 15/11/9 i Vestkirken, Ballerup. Vagn Holmboes "Contrasti" og "Suite No3" af Leif Kayser
            • Tilbage

              Navarro-Hvidtfelt

            • Navarro-Hvidtfelt 23/1/11 Mariendal Kirke kl. 19.30.

              "Ib Ib Urra!"

              - fødselsdagskoncert for Ib Nørholm. Musik af Nørholm og uropførelse af Peter Navarros "Alle vil til Himlen, men få vil jo dø.." for orgel og saxofon.
            • Navarro-Hvidtfelt 4/10/9 Stavnsholt Kirke, Farum: Kayser, Nørholm, Rosing-Schow, Frandsen
            • Navarro-Hvidtfelt 27/9/9 Engholm Kirke, Birkerød: Kayser, Nørholm, Rosing-Schow, Frandsen
            • Navarro-Hvidtfelt 5/2/9 kl. 19.30 i Vor Frelser Kirke, Esbjerg. Program: Hvidtfelt Nielsen, Kayser, Nørholm, Frandsen og Nordentoft
            • Navarro-Hvidtfelt 3/1/9 kl.11.30 i Sct. Nicolai kirke, Svendborg. Musik af Hvidtfelt Nielsen (mig selv), Nordentoft og Frandsen.

            • Stort og småt...

              Symfoni No 3

              Som at sidde på et torv eller en af en given storbys smukke pladser. En ramme bestående af de omgivende huse er fast, men menneskemylderet forandrer sig ustandseligt. En sværm af enkeltindivider, der uden reference til hinanden alle er på samme sted på samme tidspunkt, bevæger sig omkring. Selv om de hver tilhører deres egen individuelle verden støder de ikke ind i hinanden. Elegant passer de ind i den plads, der er til rådighed for dem, bevæger sig ud og ind imellem hinanden uden af den grund at komme til at ligne hinanden eller at have meningsfyldte mønstre eller bevægelser i forhold til hinanden. Selv om det til tider kan se sådan ud. En person kan forsvinde bag et hjørne i samme øjeblik, som en ny kommer frem, og man kan forestille sig, at den ene har transformeret sig til den anden. Eller personer kan efterligne hinanden, prøvende, for sjov. Måske gør de nar. Det gør dem ikke relaterede. Deres møde har blot afsat et spor. Måske et varigt spor, hvis det efterlignede synes af stor værdi. Alle disse mennesker er på forskellige steder i deres liv. Deres livsfaser er ikke lige lange. Nogle er unge andre ældre. Alle er fælles om at være på samme sted samme dag. I en historie der defineres tidsligt af solopgang og solnedgang. Jeg holder af at iagttage menneskerne. At sammenholde deres forskellige bevægelser, at lade indtrykket fra den ene smitte af på den anden at digte en sammenhæng, en historie, der kun eksisterer i min egen hjerne.
              Jeg ville gerne skrive en sådan musik. En symfoni af en masse musik, der på samme måde som pladsens mennesker blot er til stede på samme tid, uden nødvendigvis at være del af et samlet projekt, men alligevel holdt sammen af den tid musikken spiller.
              Jeg er faktisk i fuld gang. Dog magter mine ører ikke at sammenholde lige så mange informationer som mine øjne. Menneskemylderet er kogt ned til 8 forskellige gestalter fordelt på forskellige instrumentgrupper og som veksler imellem hinanden. Og det miljø de udfolder sig i minder nok mere om en dyb jungle, et mørkt sumpet ingenmandsland eller blot en by i en sen nattetime end det minder om en smuk solrig plads i en storby.

              "ad astra" og "Hyrde"

              Da jeg for tiden er i en periode uden en stor truende bestilling i horisonten har jeg nok engang (som i 1998, sidste gang jeg var i samme situation) besluttet mig for at skrive et orkesterværk. Ja, en symfoni. Det bliver symfoni nr. 3 med titlen "From where you fall no more". Ti minutter er allerede klar. Eller rettere - var allerede klar, da jeg tog til Sydney for at overvære opførelsen af "Sang for klaver og ensemble" ved ISCM. Den opførelse gjorde et så stort indtryk på mig, at jeg revurderede hele symfoniprojektet, og i en hvis forstand begyndte forfra, med udgangspunkt i noget af det materiale, der allerede indgik i de først skitserede ti minutter.
              Dette materiale måtte jeg imidlertid først gennemarbejde "alene". Det skal forstås ud fra den vinkel, at symfonien kommer til at indeholde en lang række forskellige typer musik som vil forløbe samtidigt, vævet ind i hinanden. Èn enkelt af disse typer musik ville jeg udfolde alene. Det blev til et 15 minutter langt værk for strygerorkester, "ad astra" (først kaldte jeg det: "Where you fall", så "Canon and Counterpart").
              Under udarbejdelsen heraf modtog jeg en henvendelse (sendt til samtlige komponister fra hans adressebog, tror jeg) fra Goncalo Lourenco, der efterspurgte musik for sangere og ensemble baseret på religiøse tekster. Det blev for mig en anledning til at arrangere "Salme 23"'s monstrøse besætning om til noget, der har større mulighed for at komme ud og spille. Dette blev til værket, "Hyrde".
              Nu skal jeg så tilbage til symfonien, som ikke længere kommer til at hedde "From Where you Fall No More"..... Svend, juni 2010

              ISCM i Australien

              "Sang for Klaver og Ensemble" er blevet udtaget til ISCM, der i år løber af stabelen i Sidney. Værket opføres 30/4 i deres konservatoriesal.
              Jeg benytter glad lejligheden til at tage en god uges tid ned under. Altså "down under".....

              ALFABET - for Recitation og orgel

              Så er "Alfabet" færdig. Et tyve minutter langt forløb, der inddrager de ti første af Inger Christensens digte fra samlingen "Alfabet".
              Jeg har haft digtene stående i min reol i små 30 år. I sommer tog jeg dem med til USA, for at se om jeg måske kunne bruge dem til bestillingen til Flemming, og jeg blev fuldstændig væltet omkuld af deres intensitet og strukturelle opbygning. Jeg vidste det måtte være det jeg skulle lave, men vidste også, at det nok ville blive noget længere end de ti minutter Flemming havde foreslået. Det gjorde det også.
              Men hvilke tyve minutter..... Jeg glæder mig til at høre om det fungerer ligesågodt ude i verden som inde i mit hovede.

              Udstillingsbilleder

              Værkbestillingen til Storstrøms Kammerensembles projekt "nye udstillingsbilleder" er nu komponeret. I slutningen af november blev jeg færdigt med "Komposition i rødt" komponeret over Ejler Billes billede af samme navn. Som Ejler Billes billede er også musikken sat sammen af små veldefinerede enkeltheder, der tilsammen danner noget helt tredje. Musikkkens enkeltheder er dog begrænset til 3-4 forskellige udsagn, der i en stadig vekslen næsten sætter tiden i stå. Men kun næsten. Et forløb tegner sig. Se partituret her

              Motetter til I. tekstrække - Færdig!!

              Efter "Komposition i rødt" til Storstrøms Kammerensemble blev det igen tid til motetter inden jeg påbegynder min værkbestilling til Flemming Friis. Så nu er første tekstrække forsynet med motetter til trinitatistidens første til nittende søndag.
              I august 2010 kom igen et behov for opladning før et større værk, nemlig nyoptagelsen af arbejdet på 3. symfoni.
              Og nu blev samlingen færdiggjort.
              Hurra for det........

              De Profundis

              Så er arbejdet med de profundis færdigt. 45 minutters musikdramatisk for Niels Pihl og lydspor foreligger. Det har været et spændende arbejde, som jeg ikke uden nervøsitet har afventet udfaldet af. Men vi har haft en prøvegennemspilning hjemme hos Niels for indbudt publikum, og det virkede! Jan Maagaard har instrueret og han og Niels har skabt et forløb, der gør alle mine replikker og lyde meningsfulde. Det er jo herligt. Historien er om et menneske, der plages af syner. Virkelige såvel som uvirkelige. I et mareridtsagtigt univers fortæller han desperat om hvorledes han er besat af fremmede magter. Men mest af alt fortæller han! Han fortæller for at overbevise, for at kommunikere for at eksistere! Det viser sig at forestillingen fungerer fint uanset om det lykkes hovedpersonen at overbevise. Godt det samme!
              Indtil nu er der planlagt to opførelser:
              Ny Musik i Birkerød 28/3 og Suså-festivalen 5/9/10.
              Hør et klip af lydsporet herog her

              Leverandør til Det Kongelige Danske Hof

              I sommer, nærmere bestemt 11/6/09 - på Prinsgemalens fødselsdag -, opførte Studentersangforeningen mit nye korværk "Lacrymae" skrevet på bestilling af foreningen til tekst af HKH Prinsgemalen som et bidrag til fejringen af den store dag. Ifølge de planer jeg har hørt skulle det foregå i DRs nye koncerthus med TV-transmission! Tag et smugkig i noderne her!
              Bestillingen indbefattede to værker. Både til teksten "Lacrymae" og også til en tekst kaldet "Sørgmodigt digt".

              Musik for to Ensembler

              22 August 08 blev jeg færdig med mit monstermusik for to ensembler: Big Band og Storstrøms Kammerensemble. Det havde jeg arbejdet på siden tidligt forår, hvor jeg tog hul på opgaven med tre studier for Big Band, der skulle afprøve mulighederne i denne besætning. The Orchestra, som musikken er skrevet til, arrangerede 19. maj en åben prøve, hvor de så spillede studierne igennem (og da disse studier samtidigt var et led i et projekt, hvor komponister komponerer for big-band, var der også andre komponister - med værker (eller omvendt) - til stede. Det korte af det lange er, at den prøve fik mig til at indse, at al den musik jeg på det tidspunkt havde skrevet til dobbeltbesætningen (bigband+kammerensemble) måtte skrottes. Der var noget i det første af de tre studier, som egnede sig langt bedre end mine hidtige fedterier.

              Projektet er nu succesfuldt afsluttet. Danmarks Radio har ikke været interesseret, men vi har selv optaget alle seks koncerter, så mon ikke der skulle komme noget ud af det?
              Det vil vise sig. Der kom noget ud af det: seks forrygende koncerter, der fik en begejstret modtagelse hos publikum. Sådan oplevede jeg i hvert fald de tre koncerter jeg var med til. Her er virkeligt noget at bygge videre på!

              Tilbage


     Svend Hvidtfelt Nielsen