| |
Anmeldelser af koncertopførelser
- Arie og Dans
"diabolsk og spøgelsesagtigt" læs mere
- A Sense of fall
”..hovedværket må være Svend Hvidtfelt Nielsens første symfoni ’A Sense of Fall’ …” ”..kulminerede koncerten og for mig at høre uden sammenligning festivalen som helhed med Svend Hvidtfelt Nielsens første symfoni, ”A Sense of Fall” læs mere
- Credo
"Credo er en triumf for Svend Hvidtfelt som dramatisk komponist" - "en betydelig begivenhed" "SHN gjorde et dristigt eksperiment ved at levendegøre en tekst, som ofte blot fungerer som et gennemsigtigt medium for musikken" læs mere
- Dance and Detours
”Aftenens højdepunkt" - ”.. vital og udadvendt..” læs mere
- Den lille Havfrue
”intet mindre end et lille mesterværk.[..] ”så avanceret kontrapunktik og frodig flydende polyfoni, at det kunne lede tanken hen på Bachs fugakunst.” ”Slår man ører og sind ud, er det et sandt lille mesterværk, som det er værd at slide på også i fremtiden” "[..] meget at glæde sig over i Svend Hvidtfelt Nielsens musik.” "Og musikken? – den er helt regulært smuk, og ligefrem skriger på at blive hørt igen." ”Partituret er gennemsigtigt med fine detaljer” læs mere
- Det hænde nok herefter
Svend Hvidtfelt forener udtryksenergi med formsans og disciplin læs mere
- Divertimento
"Så er der mere gods og bid i det originale og fortættede tonesprog i Svend Hvidtfelt Nielsens klavertrio "Divertimento…" læs mere
- Dreamland
"Den mest forjættende nyhed" - "som et idealiseret landskab eller en moderne genfortælling af gamle myter. Smukt og suggestivt."læs mere
- Edens Gave
"med vid, bid og gennemartikuleret elegance er projektet lykkedes langt hinsides, hvad man kunne forvente.” [Musikken] er simpelthen lækker – ikke forstået som sansepirrende klang, men som smidig, inspireret og finurligt farverig kammermusik”.[..] ”På én gang raffineret og imødekommende”][…] ” lover samtidig belønning for fordybelse.[..] Aarhus Sommeropera har gjort et kup med denne forestilling.[…] Et gæstespil på Hofteatret i København ville være en oplagt ting” ”Hvidtfelt Nielsens musik er en anden gave til os. Elegant og gennemsigtig; organisk og glitrende af kostelige indfald”[..] ”en dybtborende, ægte opera, som sikkert mange mægtige kunstnere vil komme til at forgylde” ”I det hele taget viser Svend Hvidtfelt Nielsen sig som en operakomponist af nationalscenisk format.” ”ny dansk opera med mod til – og succes med – at sætte store aktuelle emner som videnskab, etik, menneskelig forfængelighed og amokløb i teknologi på scenen.
Svend Hvidtfelt Nielsen skriver musik, der på samme tid er kompakt, raffineret og udtryksfuld.” læs mere
- Eksistenser I-II
Hans "Eksistenser" i to dele er ligeledes præget af en sikker formsans læs mere
- Fabel
"koncertens mest givende nyhed" - "sans for timing"læs mere
- Flowerfall
"en sansemættet beruselse i klang med former og figurer der skaber faldende afsnit i bevægelse" læs mere
- Ghostlands
"Om man er til filmgys eller ej, så blev man hurtigt en veloplagt lytter af denne teknisk velskrevne musik fyldt af ideér og også afveksling." "Det er musik, som har kvaliteter til at blive spillet igen, og som endda kan blive populær hos et bredere publikum." læs mere
- Kainssange
"stærkt emotionelle og atmosfæreladede komplekser" "sammensmeltning af rockens ekspressivitet og en raffineret og bevidst formteknik" læs mere
- Katafalk
"Først med aftenens sidste værk, uropførelsen af Svend Hvidtfelt Nielsens "Katafalk" blev også de dynamiske muligheder i samspillet mellem harpe og orgel til fulde udnyttet." "lægger ud som en veritabel boksekamp med lynhurtige udfald fra begge sider. En forsoning synes ikke mulig"læs mere
- Like Dreams
"Med en umiddelbarhed som få blot lidt ældre komponister under sig, vover og formår han at bygge på en udtryksfuldt sangbar melodik" læs mere
- Leaves in winter
”Det er en forklarelse, en karthasis, renselse, som føles lettende.[..] Efter den rystende oplevelse med den utroligt stærke uropførelse fortsatte torsdags aftenen med et særdeles velkomponeret program.” ”En følelse af rædsel vibrerer i obokoncerten, og til tider synes det psykiske tryk uudholdeligt, indtil den vinterlige melankoli igen bringer sin trøstende virkning. Alle svære moderne spilletekniske finesser tjente Helen Jahrens poetiske udtrykskraft i hendes strålende fortolkning.” læs mere
- Lovesong
"en flugt fra konstruktionen ud i det spontane, sanselige og umiddelbare, og det vidner om et betydeligt mod hos den 30-årige komponist" læs mere
- Maya, Maya..
"monumental, senromantisk inspireret musik" - "Stykkets slutning er ikke mindre imponerende med de tunge akkorder, der til allersidst drejes i en ny retning, hvorfra komponisten kan arbejde videre" læs mere
- Nactspiel
"en stemningsfortættet koncentration i formuleringen" læs mere
- Over Styx
"En fascinerende sindsrejse med konsekvent bearbejdelse af motiver og roller" "Over Styx" er meget malende musik"læs mere
- Passenger
"et sammenhængende og gennemstruktureret univers" "udnytter strygerbesætningen friskt og effektivt…" læs mere
- Quasimodo
"så helheden lever i en spændende dialektik mellem det brudte og det afrundede værk" ”en spændende figur- og klangverden.” læs mere
- Restless
”elegante overgange og dynamisk logik i rækken af sammenkædede stigningsforløb giver helheden en helt symfonisk pondus.” ”Efter opførelsen af Hvidtfelt Nielsens Restless fik jeg lyst til at høre det igen. Dels fordi det er helt anderledes spændende end så meget andet ny musik.[..] læs mere
- Syngende drømmene..
"så fantasifuldt instrumenteret, at kedsomheden på intet tidspunkt lurede" - "udmærkede sig ved hørbar stoflig koncentration" - "en smuk og spændende klangverden"læs mere
- Those Splinters of Ice
"sarte udklange og fine accentueringer, der kastede funklende lys over den delikat vibrerende substans" - "Flot og velklingende" - "en smuk og forunderlig verden af kulde, is og vind" læs mere
- Through the Darklands
"et frisk pust ovenpå de to foregående værker" læs mere
- Uld
"en musik der [..] umærkeligt suggestivt giver kød og blod til dramaets uheldssvangre understrømme" læs mere
- ..While Angels Sleep
"…værd at gå i detaljer med det sjælssønderrivende værk, der […] inspireret af Sarajevos lidelser fandt ualmindelig hudløse og direkte udtryk for fysisk angst og terror." ”en befrielse og opløftelse” læs mere
Tilbage
CD-Anmeldelser
- Into the black
"Værkerne Flowerfall, Into the Black, Serenade, White Light og Crossing Styx, kredser om de same stærke billedskabende udtryk. Her har stilheden sin naturlige plads, gentagelsen hører også med, melodierne er naturlige, udmålingen af skønheden en klar mulighed" "en meget materialebevidst komponist, og han arbejder om og om igen med de samme ideér" læs mere
- Katafalk
I Svend Hvidtfelt Nielsens stykke ”Katafalk” for orgel og harpe er det også døden, der gennemspilles på en egen drømmende måde i et subtilt tonesprog, hvor det usagte har mindst lige så meget at sige, som det sagte – eller i det tilfælde det spillede læs mere
Tilbage
Anmeldelser af orgelsolistvirke
- Thomas Viggo Pedersen , Kristeligt Dagblad 17/09/86
Koncert i Solvang Kirke 15/09/1986
Smittende musikglæde og dristig grådighed
”kompromisløst programvalg og en overlegent sikkert aflevering”.
Læs mere...
Smittende musikglæde og dristig grådighed
I Solvang Kirke, der for ti år siden skilte sig ud fra Højdevangs Sogn, var der mandag en koncert, der udmærkede sig ved et kompromisløst programvalg og en overlegent sikkert aflevering.
Kirkens organist Svend Hvidtfelt Nielsen, spillede ny dansk musik, hvoraf det meste var skrevet i 1980’erne, og hans egen begejstring smittede af på tilhørerne. […] Efter at Henriette Clemens meget dejligt havde sunget Leif Kaysers Tre Salmer fra midten af 50’erne [..] sluttede Svend Hvidtfelt Nielsen med uropførelsen af sit eget Ecpyrosis, der dristigt og grådigt brugte løs af instrumentets muligheder. Det var et stykke der ville noget.
Koncert i Sankt Markus Kirke 03/07/1996
Dobbelt bravo
- Jens Brincker – Berlingske Tidende 05/07/96
[gør sig] gældende som både som skabende og udøvende kunstner [..] Svend Hvidtfelt Nielsen klarede det store og vanskelige program med bravour: Usvigeligt sikkert og med stilsans i Bachs monumentale værk. Virtuost og med registreringer og fraseringer i de moderne værker, som han udførte næsten uden pauser mellem værkerne, så de tog sig ud som en samlet refleksion over orglets og kirkemusikkens muligheder i den moderne verden.
Læs mere...
Dobbelt bravo
Koncert i Sankt Markus Kirke 03/707/1996
Årets internationale orgeluger i Sankt Markus Kirke på Frederiksberg har dobbeltrollen som komponist og organist som tema, og det tema har som bekendt fornemme traditioner. Tænk bare på Johan Sebastian Bach. Hans eksempel videreføres af mange danske orgelspillere og komponister; men det er ikke ofte, at musiklivet kender dem i mere end én af egenskaberne. Mange organister skriver musik til husbehov uden af den grund at gøre sig bemærket som komponister. Og nogle af vore betydeligste komponister som Ib Nørholm og Poul Ruders er organister uden at dyrke instrumentet på koncertniveau eller at betænke det med særligt mange værker. Det er som om tidens specialisering tvinger til at vælge én af rollerne.
Det valg kommer den unge organist Svend Hvidtfelt Nielsen måske også til at træffe, men foreløbigt gør han sig gældende både som skabende og udøvende kunstner. Derom kunne man forvisse sig i Sankt Markus Kirke, hvor han spillede det store forbillede Bachs doriske toccata og fuga som ramme om et program med sine to læremestre Per Nørgård og Ib Nørholm og egne værker.
Organisten Svend Hvidtfelt Nielsen klarede det store og vanskelige program med bravour: Usvigeligt sikkert og med stilsans i Bachs monumentale værk. Virtuost og med registreringer og fraseringer i de moderne værker, som han udførte næsten uden pauser mellem værkerne, så de tog sig ud som en samlet refleksion over orglets og kirkemusikkens muligheder i den moderne verden.
Komponisten af samme navn klarede sig også imponerende i det fornemme selskab. Han havde skrevet et nyt værk – fem fragmenter med titlen ”Quasimodo” – som han uropførte ved lejligheden, og ingen kunne være i tvivl om den betydning, som Per Nørgårds musik fra de senere år har haft for ham. Den blev understreget af placeringen af ”Quasimodo” efter Nørgårds to værker fra 1992 ”Notturno” og ”Mattinata”. Men Svend Hvidtfelt Nielsen nøjes ikke med at lære. Han tager stilling og former det lærte efter sin egen personlighed, og han mobiliserer sit kendskab til instrumentet og dets klangmuligheder, så han formelig orkestrerer for orgel. De enkelte fragmenter sætter hinanden i relief i en vekslen mellem det bastante og det flygtige, det tvivlende og det postulerende, så helheden lever i en spændende dialektik mellem det brudte og det afrundede værk.
Der var både hjerne og hjerte, fingre og fødder, bag uropførelsen af Svend Hvidtfelt Nielsens ”Quasimodo” og man må håbe, at det varer noget, før han træffer sit endelige valg mellem at spille og at komponere.
Koncert i Ruedkøbing Kirke 05/08/1996
- BCN - Rudkøbing
Man bevægedes ud i en spændende figur- og klangverden.
Læs mere... Af organisten selv hørtes til slut ”Quasimodo – fem fragmenter for orgel” (1996 – uropførelse). fra præludiets perlerække af toner bevægede man sig over i toccataens impulsive verden. Denne afløstes af den noget mere spekulative arioso, der på en måde forberedte passacagliaens spøgelsesmusik med den ekstremer og en stærk slutning, medens postludiet nærmest faldt i farverige virkninger af forskellige musikalske elementer. Alt sammen meget i tråd med de øvrige værker i stil. Man bevægedes ud i en spændende figur- og klangverden.
Det var billedet.
Rammen: Joh. Seb. Bach: ”Toccata og Fuga i d-mol, den ”Doriske” BWV 538”. I anledningen stærke virkemidler, ikke uden relation til passager i det moderne billede, og slutningen (fugaen) i et behersket tempo, en velovervejet registrering, der i en langt og fint afstemt crescendo gav en indtrykket af Bachs storhed i hans kompositoriske kraft.
Indspilning af Pelle Gudmundsen-Holmgreens Octopus
"man fornemmer alligevel den klarhed, som får det til at hænge sammen"læs mere
Tilbage
Litteratur-Anmeldelser
- Virkeligheden fortæller mig altid flere historier
”Hvidtfelt Nielsen har med denne studie skabt en lysende og fascinerende bog" "..anbefales som velegnet både som lærebog for universitets- og konservatoriestuderende og som studiekredsbog for viderekomne med fortsat interesse for det 20-århundredes musikalske praksis og teoridannelse" ”Det er velskrevet og spændende læsning” læs mere
Tilbage
Debutkoncert, 1991
"..det er denne blanding af noget traditionelt naturbundet og noget stærkt personligt, der gør Svend Hvidtfelt Nielsens musik så fascinerende at lytte til."
"Han dyrker sit materiale med en yderst forfinet sans for æstetisk form og sammenhæng. Nok et af de lykkeligste eksempler blandt de yngre danske komponister på, hvordan umiddelbarheden stråler frisk i musikalske forløb.."
"..blot virker disse svendestykker en kende professorale, trætte og ufriske i deres genafprøvning af det stort set velkendte"
"..musikken sagde mig meget lidt. Det er som om den mangler skikkelse. Det er betydeligt lettere at sige hvad den ikke er og ikke gør, end hvad den egentlig vil."
"Svend Hvidtfelt Nielsen har gode kompositoriske indfald, der ofte giver sig udtryk i temmelig stramt opbyggede mønstre, hvori en lys, luftig og lyrisk musik udfolder sig." Se anmeldelserne i deres helhed
Tilbage
| | |